Itä-Uudenmaan hyvinvointialue edistää asiakas- ja potilasturvallisuutta useilla tavoin
Asiakas- ja potilasturvallisuudella tarkoitetaan kaikkia niitä sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä pelastustoimessa toimivien henkilöiden ja palveluntuottajien periaatteita sekä toimintoja, joilla palveluiden ja hoidon turvallisuus varmistetaan ja joilla suojataan asiakasta tai potilasta.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on käytössä useita asiakas- ja potilasturvallisuutta edistäviä rakenteita.
- Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on sitoutunut kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian noudattamiseen. Hyvinvointialueella toimii asiakas- ja potilasturvallisuuden ohjausryhmä, jonka päätehtävänä on potilasturvallisuuden strateginen ohjaus.
- Hyvinvointialueella on useita suunnitelmia ja ohjelmia, jotka luovat pohjaa yhtenäiselle sekä asiakas- ja potilasturvalliselle toiminnalle. Näistä esimerkiksi omavalvontaohjelma, yksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmat, lääkehoitosuunnitelma ja kaksikielisyysohjelma ovat myös asiakkaidemme luettavissa hyvinvointialueen verkkopalvelussa.
- Jokaisessa sosiaali- ja terveydenhuollon yksikössä on nimetyt lääke-, hygienia- sekä lääkinnällisten laitteiden vastaavat. Vastuuhenkilö toimii oman yhteisönsä asiantuntijana, jonka on mahdollista konsultoida laajaa vastuuhenkilöverkostoa ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen muita asiantuntijoita.
- Jokaisesta asiakkaan tai potilaan yhteydenotosta tehdään asianmukaiset merkinnät asiakas- ja potilastietojärjestelmään. Tämä mahdollistaa ajantasaisen ja tarkan tiedonkeruun, ja tiedot ovat saatavilla kaikille hoidosta vastaaville ammattilaisille.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilasturvallisuusilmoitusten ja läheltä piti -tilanteiden ilmoittamista varten hyvinvointialueella on käytössä HaiPro-raportointiohjelma. Vaaratapahtumista raportoimisen tavoitteena on saada tärkeää tietoa vaaratapahtumaan myötävaikuttavista tekijöistä, joista voidaan oppia ja joiden avulla toimintatapoja on mahdollista kehittää turvallisemmiksi. Myös asiakas tai potilas sekä omainen voi ilmoittaa hyvinvointialueella tapahtuneesta vaaratapahtumasta. Asiakkaan/potilaan/omaisen vaaratapahtumailmoitus (siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun)
- Hyvinvointialueella valvotaan sekä omia että yksityisiä palveluntuottajia. Valvontayksikkö toteuttaa tarkastuskäyntejä omiin sekä kaikkiin hyvinvointialueen järjestämisvastuulla oleviin palveluihin yhteistyössä palveluntuottajien ja toimialojen johtavien viranhaltijoiden kanssa hyvinvointialueen omavalvontaohjelman mukaisesti. Valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että palveluntuottajilla on riittävät ammatilliset, toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset huolehtia palvelujen tuottamisesta.
- Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on aloitettu SHQS-standardin mukainen laatutyö helmikuussa 2024. Laatutyöllä halutaan turvata Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaille yhdenvertaiset palvelut.
Vietämme Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asiakas- ja potilasturvallisuusviikkoa 16.‒22.9.2024. Viikon aikana viestimme asiakas- ja potilasturvallisuudesta sosiaalisen median kanavissa. Tervetuloa seuraamaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialuetta Instagramissa(siirryt toiseen palveluun), Facebookissa(siirryt toiseen palveluun) ja LinkedInissä(siirryt toiseen palveluun)!