Laadukas työ – kaiken edellytys
Mitä laatutyö oikeastaan tarkoittaa?
Mikä ihmeen laatutyö, saattaa moni miettiä, kun kuulee, että laatutyö etenee alueellamme? Se voi olla vieras käsite joillekin, mutta hyvin tuttu monelle toiselle. Mutta mitä laatutyöllä oikeastaan tarkoitetaan, kun puhutaan hyvinvointialueen toiminnasta?
On syytä lähteä tarkastelemaan asiaa aluksi siitä näkökulmasta, että teemmehän hyvinvointialueella ainoastaan sellaista työtä, jonka haluamme olevan laadukasta. Luonnollisesti emme halua tuottaa mitään, mikä ei täytä laadullisia vaatimuksia. Tämän pohdinnan jälkeen voimme kuitenkin kysyä itseltämme: onko meillä parannettavaa jossakin toiminnassamme? Totta kai on.
Laadukas työ ei synny sattumalta
Laatu – ja laatutyö ei ole koskaan täysin valmis, vaan se on jatkuvassa kehityksessä. Kun taas pohdimme, mitä haluamme parantaa, voimme mieltää sen niin, että tavoitteemme on nimenomaan laatua parantaa.
Kun aloin pohtia laatutyöhön liittyviä asioita, joita hyvinvointialueella jo toteutamme, mieleeni nousi nopeasti noin kaksikymmentä erilaista kokonaisuutta. Voi olla niin, että hyvinvointialuekontekstissa mielletään laatutyö usein standardinmukaisen laatutyön kautta. Nopealla internet-haulla voi todeta, että haettaessa sanoilla ”laatutyö” ja ”hyvinvointialue”, esiin nousevat erityisesti laadunhallintajärjestelmät ja standardinmukaiset laatutyön mallit.
Älkää ymmärtäkö minua väärin – mekin olemme hankkineet laadunhallintajärjestelmän ja toteutamme standardinmukaisia laatutyön käytäntöjä, jotka tukevat meitä organisaationa tavoitteidemme saavuttamisessa. Laatupäällikkönä suurin tavoitteeni on kuitenkin varmistaa, että työskentelymme on laadukasta kaikilla osa-alueilla, ei yksistään standardinmukaisen laatutyön kentässä. Tavoitteeni on, että laatutyö ja laadukas työskentely ovat meille kaikille prioriteetti numero yksi kaikessa tekemisessämme.
Tässä vaiheessa onkin syytä siirtyä konkretiaan, sillä se, miten itse omassa roolissani käsitän laatutyön, voi poiketa siitä, miten esimerkiksi asiakas- ja potilastyötä tekevä työntekijä näkee laatutyön tai mitä asiakas tai potilas tulkitsee laatutyön tarkoittavan.
Laatu luo pohjan vaikuttavalle työlle
Voimme lähteä tarkastelemaan asiaa siitä, että kaikki haluavat aidosti tehdä laadukasta työtä. Se on lähtökohta kaikessa tekemisessä. Laatutyö on yhtäältä sitä, että asiakasta ja potilasta kohdataan laadukkaasti, hän saa tarvitsemansa avun ja lainkirjaa noudatetaan palvelun tuottamisessa. Laatutyö on lisäksi myös sitä, että työntekijät voivat hyvin, työhyvinvointikyselyiden tuloksiin aidosti perehdytään esihenkilön toimesta ja että kehittymissuunnitelma laaditaan yhdessä henkilöstön kanssa työhyvinvoinnin parantamiseksi. Laatutyöhön kuuluu se, että perehdytyssuunnitelma uudelle työntekijälle on olemassa, riskienkartoitusta tehdään yksiköissä ja asiakkaiden sekä potilaiden oikeuksista tiedotetaan. Ilman laskujen tarkkaa asiatarkastusta ja riittävän hyviä taloudenseurannan välineitä emme taas voi toteuttaa taloudenseurantaa laadukkaasti.
Laatutyötä on myös se, että asiakas- ja potilastyön prosessit ovat piirrettynä ja työtä johdetaan tiedolla. Muun muassa näiden avulla päästään kustannustehokkaaseen työskentelyyn. Laadukkaan työn kehittämiseen kuuluu luonnollisesti palautteen kerääminen ja vaaratapahtumista ilmoittaminen, jotta niitä voidaan käsitellä ja käsittelyn avulla kehittää toimintaa ja ennaltaehkäistä samanlaisten tilanteiden toistuminen tulevaisuudessa.
Laadukkaan työn toteuttamisen tukena taasen ovat muun muassa:
- standardin mukainen laatutyö, jonka avulla toteutamme itsearvioinnit, johdon katselmukset ja sisäiset auditoinnit vuosittain;
- asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia, joka antaa meille työkaluja, joiden avulla edistää osallisuutta ja turvallisuutta;
- yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä tulevaisuudessa, joka muun muassa tukee asiakas- ja potilastyön prosessien yhdenmukaistamista.
Kuten esimerkiksi yltä voidaan todeta, on laatutyön määritelmä laaja ja monivaiheinen, mutta yksinkertaisesti sen voinee kiteyttää näin: laatutyö on kaikkea sitä, mitä hyvinvointialueellamme teemme eri tasoilla ja osa-alueilla varmistaaksemme, että täytämme lainsäätäjän meille asettamat velvoitteet ja tuotamme laadukkaita, yhdenvertaisia ja turvallisia palveluja, jotka palvelevat alueemme asukkaita parhaalla mahdollisella tavalla.
Tehdään jatkossakin laadukasta työtä!

Kirjoittaja
Rebecca Sjöholm
Laatupäällikkö