Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae Hae sivustolta

Sosiaali- ja potilasasiavastaavan työ Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella: Kuinka autan asiakkaita ja potilaita

Suomalainen sosiaali- ja terveydenhuolto on korkealaatuista, mutta toisinaan asiat eivät mene odotetulla tavalla. Lääkärikäynnin jälkeen voi tuntua pahalta, kun kohtelu ei ollut sellaista, mitä olisit toivonut. Sosiaalihuollon päätös on kielteinen ja haluat valittaa siitä. Olet huolissasi ikääntyneestä omaisesta, joka ei pääse toivottuun palveluasumiseen tai muuten riittävästi apua. Et ehkä saa yhteyttä terveysasemaan tai varattua tarvitsemaasi lääkäriaikaa. Joskus asiat menevät pieleen ja epäilet potilasvahinkoa. Nämä ovat hyvin tavallisia tilanteita sosiaali- ja potilasasiavastaavan asiakkailla.

Tavoitteenani on lisätä asiavastaavan tunnettuutta alueella, jotta jokainen apua ja neuvoja tarvitseva henkilö tietää, että tukea on saatavilla. Valitettavasti sosiaali- ja potilasasiavastaavan toiminta on yhä monelle alueen asukkaalle tuntematonta. Siksi tavoitteenani on kirjoittaa kuukausittain potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevista asioista hyvinvointialueen blogiin. On tärkeää, että ihmiset tietävät, että heillä on oikeus saada maksutta neuvoja ja apua ongelmatilanteissa.

Erikoinen piirre työssäni on se, että minuun ollaan yhteydessä vain silloin, jos jokin asia on huonosti tai mennyt pieleen. En siis oikeastaan koskaan kuule siitä hyvästä työstä, mitä hyvinvointialueemme ammattilaiset tekevät. Voisi jopa ajatella, että työni on tästä syystä negatiivista tai raskasta. Toki on tilanteita, joissa tunnen surua asiakkaan puolesta, mutta useimmiten tunnen iloa saadessani tukea ja auttaa asiakasta vaikeassa, raskaassa tai epämiellyttävässä tilanteessa.

Miten autan asiakkaita ja potilaita

Olen tukenasi ja apunasi silloin, kun asiat eivät suju toivotulla tavalla sosiaalihuollon, terveydenhuollon tai varhaiskasvatuksen palveluissa. Autan sinua myös tilanteessa, jossa epäkohta koskee yksityistä terveydenhuoltoa. Mikäli sinulla on pienikin tunne tai epäilys, ettei asiat menneet kuten kuuluu, ole yhteydessä ja pohditaan ja selvitetään tilannetta sitten yhdessä. Luottamuksellinen ja turvallinen keskusteluyhteys asiakkaan kanssa on minulle tärkeää, ja sovimme aina yhdessä, miten asiassa on syytä edetä.

Asiavastaava neuvoo ja auttaa asiakkaita ja potilaita muistutusten, kanteluiden, oikaisuvaatimusten, valitusten ja vahingonkorvausvaatimusten tekemisessä. Tehtäviin kuuluu myös tiedottaminen asiakkaan ja potilaan oikeuksista, oikeuksien toteutumiseen liittyvien tietojen kokoaminen ja seuranta, sekä yhteistyö eri viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi. Lisäksi sosiaali- ja potilasasiavastaava raportoi vuosittain potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien kehityksestä aluehallitukselle (Lue sosiaali- ja potilasasiavastaavan vuosiselvitys 2024 tästä). Asiavastaavan tavoitteena on varmistaa, että asiakas ja potilas saavat heille kuuluvan oikeusturvan kaikissa tilanteissa.

Miten en voi auttaa

Minulla ei ole mahdollisuutta auttaa sinua ohittamaan olemassa olevaa jonoa tai antaa muitakaan määräyksiä alueen ammattilaisille. En myöskään voi arvioida palvelutarvettasi tai arvioi hoidon asianmukaisuutta tai laatua, enkä ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko. Voin kuitenkin auttaa sinua kuvailemaan tilannettasi muistutuksessa tai oikaisuvaatimuksessa sekä potilasvahinkoilmoituksessa tai muulla tavalla neuvoa sinua, miten ongelmasi voisi ratkaista.

Miten ja milloin voit ottaa yhteyttä

Minulla on puhelinaika maanantaisin ja torstaisin kello 9–13, puhelinnumero 040 514 2535. Kyseisenä ajankohtana vastaan pääsääntöisesti aina puhelimeen, poikkeuksena sairastumiset tai ammattitaitoani vahvistavat koulutukset. Vastaan myös muina ajankohtina puhelimeen, jos olen vapaa. Pyrin vastaamaan sähköpostiviesteihin mahdollisimman pian, viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa. Tapaan asiakkaita kaikissa Itä-Uudenmaan alueen kuntien sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen toimipisteissä. Tapaamisesta sovitaan erikseen puhelimitse, ja ensisijaista on avustaa asiakasta puhelimen välityksellä.

Kirjoittaja

Anette Karlsson

Sosiaali- ja potilasasiavastaava