Sosiaali- ja potilasasiamies
Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi. Hän neuvoo muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä.
Sosiaali- ja potilasasiamies on puolueeton taho, joka ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon tai henkilökunnan toimintaan. Asiamies ei hoida Kelan, edunvalvonnan tai työ- ja elinkeinotoimiston asioita. Asiamies ei tee eikä voi muuttaa toisten viranhaltijoiden tekemiä päätöksiä.
Voit olla yhteydessä sosiaali- ja potilasasiamieheen
- jos sinulla on kysyttävää sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- jos sinulla on kysyttävää potilaan asemasta ja oikeuksista
- jos tarvitset apua muistutuksessa, kantelussa tai muutoksenhaussa
- jos tarvitset apua potilas- ja lääkevahinkoilmoituksissa
- jos tarvitset ohjausta ristiriitatilanteiden ratkaisussa
Hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa tai epäselvyyksissä ota ensisijaisesti yhteyttä hoitoyksikön henkilökuntaan ja esimieheen. Ristiriitaisissa tai epäselvissä tilanteissa ota ensisijaisesti yhteys henkilökuntaan tai päätöksen tehneeseen työntekijään.
HUS:n potilasasiamies neuvoo erikoissairaanhoitoon (Porvoon sairaala) liittyvissä asioissa. Katso HUSin potilasasiamiesten yhteystiedot täältä.(siirryt toiseen palveluun)
Kun otat yhteyttä sosiaali- ja potilasasiamieheen, saat vastauksen yleensä 1–3 arkipäivän kuluessa. Sosiaali- ja potilasasiamiehen palvelu on maksutonta.
Palvelu ajanvarauksella. Sosiaali- ja potilasasiamiehen toimisto sijaitsee Porvoossa, mutta asiakkailla on aina mahdollisuus halutessaan tapaamiseen myös kotikunnassaan.
ANETTE KARLSSON
Sosiaali- ja potilasasiamies
Puhelinaika ma ja to klo 9–13
Sosiaali- ja potilasasiamies
Mannerheiminkatu 20 K, 3. krs, 06100 Porvoo
Älä lähetä salassapidettäviä tietoja.