Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae Hae sivustolta

HyVä-digi

HyVä-digi tarjoaa hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluita netissä. Siellä voit keskustella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Voit esimerkiksi kysyä terveydestä ja hyvinvoinnista. Tällä sivulla kerromme HyVä-Digistä ja hyvinvointialueen muista sähköisistä palveluista.

Mikä on HyVä-digi?

HyVä-digi on palvelu, jossa voit esimerkiksi viestitellä chat-keskustelussa sairaanhoitajan tai sosiaaliohjaajan kanssa. Pääset tarvittaessa myös lääkärin tai hoitajan videovastaanotolle.

Hoitajan kanssa keskusteleminen on ilmaista, mutta lääkärin vastaanotto maksaa.

Omaolo

Omaolo on palvelu, jossa voit täyttää kyselyitä ja tehdä oirearvioita. Oirearvio auttaa sinua arvioimaan, kuinka kova kiire sinulla on hoitoon. Omaolossa voit myös ottaa yhteyttä omaan terveysasemaasi.

Pääset Omaoloon HyVä-digin kautta. Voit ottaa yhteyttä ammattilaisiin Omaolon kautta, jos haluat. Omaoloon pitää tunnistautua pankkitunnuksilla.

Ota yhteyttä vain yhdessä kanavassa

Ota yhteyttä ammattilaisiin vain yhdessä kanavassa. Yksi yhteydenotto siis riittää. Odota rauhassa takaisinsoittoa, jos olet jättänyt soittopyynnön asiakaspalveluun. Älä ota silloin yhteyttä myös HyVä-digin kautta.

Palveluihin tulee ruuhkaa, jos monet ihmiset ottavat yhteyttä useita kertoja. Silloin kaikki joutuvat odottamaan apua pidempään.

Milloin voit käyttää HyVä-digin palveluja?

Voit käyttää Hyvä-digin palveluita, jos asut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnissa. Voit hoitaa HyVä-digissä asioita, joita ei tarvitse tutkia paikan päällä. Siellä on tarjolla sekä sosiaali- että terveyspalveluja.

Voit käyttää HyVä-digin terveyspalveluja, jos

Sinulla voi olla masennuksen oireita, jos

Voit käyttää HyVä-digin sosiaalipalveluja, jos

tarvitset muita neuvoja elämääsi.

HyVä-digin chat ja etävastaanotot

Kun avaat terveydenhuollon chat-keskustelun, pääset ensin viestittelemään sairaanhoitajan kanssa. Hoitaja on samaan aikaan paikalla chatissa ja vastaa viesteihisi. Hoitaja arvioi tilanteesi ja ohjaa sinut eteenpäin, esimerkiksi lääkärille.

Hoitaja voi pyytää sinua

  • tunnistautumaan ja
  • avaamaan videopuhelun, että voi nähdä vaivasi.

Tunnistautuminen tarkoittaa sitä, että todistat henkilöllisyytesi sähköisesti. Sen voi tehdä esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tunnistautumisen jälkeen sairaanhoitaja voi ohjata sinut lääkärin etävastaanotolle. Vastaanotolla voit keskustella lääkärin kanssa chatissa tai videopuhelussa.

Hoitaja ohjaa sinut oikeaan paikkaan, jos asiaa ei voida hoitaa netissä.

Chat on auki arkisin kello 8–19.30 ja lauantaisin kello 9–14.30. Voit jättää yhteydenottopyynnön Omaolon kautta kohdassa Muu yhteydenotto. Voit jättää yhteydenottopyynnön myös silloin, kun HyVä-digi on suljettu.

Voit keskustella HyVä-Digissä myös sosiaaliohjaajan kanssa. Voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa chat-keskustelussa tai videopuhelussa. Voitte jutella vain kerran, mutta voitte myös sopia useampia tapaamisia.

Tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, jos haluat jutella videopuhelussa. Sosiaaliohjaaja ei voi kertoa muiden sosiaalipalveluiden päätöksistä chatissa tai videopuhelussa!

Chat on auki arkisin kello 9–15. Voit jättää yhteydenottopyynnön Omaolon kautta kohdassa Muu yhteydenotto. Voit jättää yhteydenottopyynnön myös silloin, kun HyVä-digi on suljettu.

Mielenterveys- ja päihdechatissä voit keskustella sairaanhoitajan kanssa mielenterveyteen ja päihteisiin, tai muihin riippuvuuksiin liittyvistä asioista.

Tarvittaessa asiaa voidaan hoitaa useammalla käynnillä ja eri menetelmien tukemana, videoyhteyden kautta. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella.

Chat on auki arkisin kello 9-15. Voit jättää yhteydenottopyynnön Omaolon kautta kohdassa Muu yhteydenotto. Voit jättää yhteydenottopyynnön myös silloin, kun HyVä-digi on suljettu. 

Mielenterveys- ja päihdehoitajan chatissa voidaan käyttää seuraavia menetelmiä

  • Ohjattu omahoito (1‒3 käyntiä, chat tai videovastaanotto) 
  • Nuorten ohjattu omahoito (1‒5 käyntiä, chat tai videovastaanotto) 
  • Hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon ohjaus  
  • Ensijäsennys Terapianavigaattorin tai Interventionavigaattorin (Nuorten Navi) avulla 
  • Päihteiden ja rahapelaamisen puheeksiotto 
  • Motivoiva haastattelu 
  • Mini-interventio  
  • Lähisuhdeväkivallan puheeksiotto

Suun terveydenhuollon chatissa voit keskustella ammattilaisen kanssa kiireettömistä hampaisiin ja suuhun liittyvistä asioista. 
 
Saat chatista tarvittaessa hoidon tarpeen arvion sekä neuvontaa ja ohjausta hampaiden hoitoon ja suun terveyteen liittyvissä asioissa. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 
 
Chat on auki arkisin kello 9–15.

Näin aloitat chat-keskustelun

Voit mennä chatiin koska vain, eli sinun ei tarvitse varata aikaa.

  1. Paina Aloita chat -painiketta sivun oikeassa alakulmassa. Painike on vihreä ja siinä on valkoinen puhekupla.
  2. Kirjoita tekstikenttään etunimesi tai nimikirjaimesi.
  3. Paina Lähetä. Näkyviin tulee tekstiä ja HyVä-digi– niminen painike.
  4. Paina HyVä-digi-painiketta.
  5. Paina Aloita keskustelu ammattilaisen kanssa.
  6. Valitse vaihtoehdoista sairaanhoitajan chat.
  7. Siirryt jonoon. Voit kirjoittaa tekstikenttään, vaikka olet jonossa.
  8. Älä sulje selainta tai chat-ikkunaa! Voit joutua odottamaan hetken.
  9. Voit keskustella sairaanhoitajan kanssa, kun hän liittyy keskusteluun.

Terveydenhuollon ammattilaiset ovat paikalla HyVä-digissä

  • maanantai–perjantai kello 8–19.30
  • lauantaisin kello 9–14.30.
  • muina aikoina voit keskustella Chatbotin
    eli automaattisen chat-robotin kanssa.

Voit osallistua chat-keskusteluun

  • älypuhelimella
  • tietokoneella tai
  • tabletilla.

Tarvitset viestittelyyn toimivan nettiyhteyden.

Voit mennä chatiin koska vain, eli sinun ei tarvitse varata aikaa.

  1. Paina Aloita chat -painiketta sivun oikeassa alakulmassa. Painike on vihreä ja siinä on valkoinen puhekupla.
  2. Kirjoita tekstikenttään etunimesi tai nimikirjaimesi.
  3. Paina Lähetä. Näkyviin tulee tekstiä ja HyVä-digi– niminen painike.
  4. Paina HyVä-digi-painiketta.
  5. Paina Aloita keskustelu ammattilaisen kanssa.
  6. Valitse vaihtoehdoista sosiaaliohjaajan chat.
  7. Siirryt jonoon. Voit kirjoittaa tekstikenttään, vaikka olet jonossa.
  8. Älä sulje selainta tai chat-ikkunaa! Voit joutua odottamaan hetken.
  9. Voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa, kun hän liittyy keskusteluun.

Sosiaaliohjaaja on paikalla HyVä-digissä

  • maanantai–perjantai kello 9–15.
  • muina aikoina voit keskustella Chatbotin
    eli automaattisen chat-robotin kanssa.

Voit lähettää sosiaaliohjaajalle yhteydenottopyynnön myös Omaolossa.

Voit mennä chatiin koska vain, eli sinun ei tarvitse varata aikaa.

  1. Paina Aloita chat -painiketta sivun oikeassa alakulmassa. Painike on vihreä ja siinä on valkoinen puhekupla.
  2. Kirjoita tekstikenttään etunimesi tai nimikirjaimesi.
  3. Paina Lähetä. Näkyviin tulee tekstiä ja HyVä-digi– niminen painike.
  4. Paina HyVä-digi-painiketta.
  5. Paina Aloita keskustelu ammattilaisen kanssa.
  6. Valitse vaihtoehdoista mielenterveys- ja päihdehoitajan chat.
  7. Siirryt jonoon. Voit kirjoittaa tekstikenttään, vaikka olet jonossa.
  8. Älä sulje selainta tai chat-ikkunaa! Voit joutua odottamaan hetken.
  9. Voit keskustella mielenterveys- ja päihdehoitajan kanssa, kun hän liittyy keskusteluun.

Mielenterveys- ja päihdehoitaja on paikalla HyVä-digissä

  • Maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00
  • muina aikoina voit keskustella Chatbotin
    eli automaattisen chat-robotin kanssa.

Voit lähettää mielenterveys- ja päihdehoitajalle yhteydenottopyynnön myös Omaolossa.

Voit mennä chatiin koska vain, eli sinun ei tarvitse varata aikaa.

  1. Paina Aloita chat -painiketta sivun oikeassa alakulmassa. Painike on vihreä ja siinä on valkoinen puhekupla.
  2. Kirjoita tekstikenttään etunimesi tai nimikirjaimesi.
  3. Paina Lähetä. Näkyviin tulee tekstiä ja HyVä-digi– niminen painike.
  4. Paina HyVä-digi-painiketta.
  5. Paina Aloita keskustelu ammattilaisen kanssa.
  6. Valitse vaihtoehdoista hammashoitajan chat.
  7. Siirryt jonoon. Voit kirjoittaa tekstikenttään, vaikka olet jonossa.
  8. Älä sulje selainta tai chat-ikkunaa! Voit joutua odottamaan hetken.
  9. Voit keskustella hammashoitajan kanssa, kun hän liittyy keskusteluun.

Hammashoitaja on paikalla HyVä-digissä

Maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00

Muut sähköiset palvelut

Tarjoamme erilaisia sähköisiä palveluita.

Omaolo

Omaolo on palvelu, jossa voit täyttää kyselyitä ja tehdä oirearvioita. Omaolossa voit myös ottaa yhteyttä omaan terveysasemaasi.

Siirry Omaoloon tästä(siirryt toiseen palveluun)

Usein kysytyt kysymykset HyVä-digistä

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen HyVä-digin palveluihin.

Siirry kysymyksiin tästä

 

Palvelumaksut

Hoitajan tai sosiaaliohjaajan kanssa keskusteleminen on ilmaista, mutta lääkärin vastaanotto maksaa. Tutustu hintoihin palvelumaksujen hinnastossa tästä linkistä (ei selkokielinen).