HyVä-digi
HyVä-digi on sähköinen sosiaali- ja terveyspalvelu. Palvelussa saat neuvontaa sosiaaliohjaajalta ja voit kysyä terveydestäsi tai hyvinvoinnistasi ja terveydenhuollon ammattilainen vastaa sinulle. Tältä sivulta löydät myös hyvinvointialueen muut sähköiset palvelut.
Tämän sivun sisältö
HyVä-digin palveluissa on ruuhkaa. Huomioithan, että palvelun jonotusajat ovat tällä hetkellä tavanomaista pidempiä tilapäisen henkilöstövajeen vuoksi.
Huomiothan ottaessasi yhteyttä palveluihimme, yksi yhteydenottokanava ja kontakti riittää. Näin jokainen saa vuorollansa palvelua. Esimerkiksi, jos olet jättänyt soittopyynnön terveysasemalle, asiaa ei tarvitse hoitaa enää HyVä-digin kautta, vaan voit jäädä odottamaan takaisinsoittoa. Yhteydenotto usean eri kanavan kautta samasta asiasta tai useat yhteydenotot eivät nopeuta palvelun tai avun saamista vaan pahimmassa tapauksessa ruuhkauttavat eri palvelukanavat.
Tervetuloa HyVä-digi-palveluun!
HyVä-digin chatissa voit keskustella sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat-keskustelu on internetissä tässä hetkessä tapahtuvaa keskustelua toisen ihmisen kanssa.
Voit käyttää palvelua esimerkiksi älypuhelimella, tietokoneella tai tabletilla. Palvelua voit käyttää kaikkialla missä sinulla on internet-yhteys.
Sinun ei tarvitse varata aikaa. Huolehdithan kuitenkin ennen asiointia, että sinulla on voimassa olevat pankkitunnukset tai mobiilivarmenne mahdollista tunnistautumista varten ja varaa ne valmiiksi lähettyville tullessasi chattiin.
Asioidessasi toisen puolesta, huomioithan että ammattilaisen on varmistuttava siitä, että sinulla on oikeus potilaan tietoihin. Mikäli tästä ei ole merkintää potilastietojärjestelmässä, valmistauduthan todistamaan tämän muilla keinoin, esim. videoyhteydellä niin, että potilas itse on läsnä tai puhelimitse. Sosiaalipalveluiden asioinnissa valtuutus puolesta-asiointiin voidaan tehdä Suomi.fi palvelussa. Terveydenhuollossa lupa tulee toimittaa kirjallisena omalle terveysasemalle.
HyVä-digi palvelua voivat käyttää kaikki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat. Sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan palvelut ovat ilmaisia. Lääkärin videovälitteinen etävastaanotto on maksullinen ja näet hinnan palvelumaksut(avautuu uuteen ikkunaan) -kohdasta.
HyVä-digin chatissa keskustelet ensin sairaanhoitajan kanssa. Sairaanhoitaja arvioi, millaista hoitoa tarvitset ja voi avata videoyhteyden kanssasi tai pyytää sinua tunnistautumaan. Tunnistautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella.
Jos tarvitset lääkäriä, sairaanhoitaja voi ohjata sinut lääkärin chat-keskusteluun tai etävastaanotolle. Chat-keskustelussa ja etävastaanotossa voit hoitaa asioita, jotka eivät vaadi tutkimista paikan päällä.
Jos asiaa ei voida hoitaa etänä, sairaanhoitaja ohjaa sinut oikeaan paikkaan, esimerkiksi terveyskeskukseen, päivystykseen, sosiaalialan ammattilaiselle tai muulle terveydenhoitoalan ammattilaiselle.
Voit käyttää HyVä-digin terveyspalveluja, jos
- tarvitset neuvontaa tai hoito-ohjeita
- pitkäaikainen sairautesi oireilee, mutta vointisi on hyvä
- sairastat tai epäilet sairastavasi esimerkiksi ylähengitystieinfektiota, sukupuolitautia, virtsatieinfektiota, iho-oireita tai suolisto-oireita
- haluat tarkistaa lääkityksesi
- sinulla on ahdistusoireita tai masennusoireita
- sinulla on tuki- ja liikuntaelimiin liittyviä vaivoja
- sinulla on kysymyksiä röntgentuloksiin tai laboratoriotuloksiin liittyen
- tarvitset lääkärin lausunnon tai todistuksen
- sinulla on kysymyksiä matkailijan rokotuksista.
HyVä-digin palvelussa voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa chatissä tai tarvittaessa videoyhteyden kautta. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella. Asia voi olla kertaluontoinen tai tarvittaessa käyntejä voi sopia sosiaaliohjaajan kanssa tarpeen mukaan 1-5, mikäli asian hoitaminen vaatii useamman kontaktin.
Huomioithan, että HyVä-digin sosiaaliohjaaja ei voi luovuttaa muiden palvelutehtävien päätöstietoja chatin tai videoyhteyden kautta.
Voit käyttää HyVä-digin sosiaalipalveluja, jos
- Tarvitset tukea tai neuvontaa sosiaalipalveluiden kanssa
- Tarvitset kuuntelu- tai keskusteluapua
- Tarvitset tukea tai apua erilaisten tukien hakemisessa
- Olet terveysaseman asiakas ja tarvitset taloudellista ohjausta/ sosiaalisen tilanteen kartoitusta tai palveluohjausta
Mielenterveys- ja päihdechatissä voit keskustella sairaanhoitajan kanssa mielenterveyteen ja päihteisiin, tai muihin riippuvuuksiin liittyvistä asioista.
Tarvittaessa asiaa voidaan hoitaa useammalla käynnillä ja eri menetelmien tukemana, videoyhteyden kautta. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella.
Chat on auki arkisin klo 9-15. Voit jättää yhteydenottopyynnön Omaolon kautta myös chatin aukioloaikojen ulkopuolella.
Mielenterveys- ja päihdehoitajan chatissa voidaan käyttää seuraavia menetelmiä
- Ohjattu omahoito (1‒3 käyntiä, chat tai videovastaanotto)
- Nuorten ohjattu omahoito (1‒5 käyntiä, chat tai videovastaanotto)
- Hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon ohjaus
- Ensijäsennys Terapianavigaattorin tai Interventionavigaattorin (Nuorten Navi) avulla
- Päihteiden ja rahapelaamisen puheeksiotto
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio
- Lähisuhdeväkivallan puheeksiotto
Suun terveydenhuollon chatissa voit keskustella ammattilaisen kanssa kiireettömistä hampaisiin ja suuhun liittyvistä asioista.
Saat chatista tarvittaessa hoidon tarpeen arvion sekä neuvontaa ja ohjausta hampaiden hoitoon ja suun terveyteen liittyvissä asioissa. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Suun terveydenhoidon ammattilaiset ovat paikalla arkisin klo 9–15.
Omaolo on palvelu, jossa voit täyttää kyselyitä ja tehdä oirearvioita. Oirearvio auttaa sinua arvioimaan, kuinka kova kiire sinulla on hoitoon. Omaolossa voit myös ottaa yhteyttä omaan terveysasemaasi.
Pääset Omaoloon alla olevan vihreän painikkeen kautta. Voit ottaa yhteyttä ammattilaisiin Omaolon kautta, jos haluat. Omaoloon pitää tunnistautua pankkitunnuksilla.
HyVä digi –palvelun löydät tämän sivun oikeasta alakulmasta. Sivun oikeassa alakulmassa on chat-keskustelun kuva. Kuvaketta painamalla pääset keskustelemaan sairaanhoitajan tai sosiaaliohjaajan kanssa.
Kun haluat avata chat-keskustelun, valitse vaihtoehdoista HyVä digi -palvelu. Tämän jälkeen paina nappia ”Aloita chat” ja valitse HyVä-digi ja haluamasi chat. Sairaanhoitaja vastaa terveyteesi liittyviin kysymyksiin. Älä sulje internetsivua, vaan odota rauhassa. Valinnan jälkeen chatkeskustelu aukeaa. Palvelussa saattaa olla jonoa, ammattilainen vastaa sinulle heti kun on sinun vuorosi.
Jos ammattilainen ei ole paikalla, sinulle voi vastata myös chat-robotti. Chat-robotti on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu vastaamaan kysymyksiin.
Huomio!
Jos suljet internetsivun, keskustelusi häviää ja sinun pitää jonottaa uudelleen.
Maanantaista perjantaihin kello 8.00–19.30
Lauantaisin kello 9.00–14.30
Voit tehdä yhteydenottopyynnön Omaolon kautta.
Maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00
Voit tehdä yhteydenottopyynnön Omaolon kautta.
Maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00
Voit tehdä yhteydenottopyynnön Omaolon kautta.
Maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00
Pyhäpäivinä HyVä-digi on suljettu.