HyVä-digi
Tämän sivun sisältö
HyVä-digi on sähköinen sosiaali- ja terveyspalvelu. Palvelussa saat neuvontaa sosiaaliohjaajalta ja voit kysyä terveydestäsi tai hyvinvoinnistasi ja terveydenhuollon ammattilainen vastaa sinulle. Tältä sivulta löydät myös hyvinvointialueen muut sähköiset palvelut.
Tervetuloa HyVä-digi-palveluun!
HyVä-digi –palvelussa voit keskustella chatissa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat-keskustelu on internetissä tässä hetkessä tapahtuvaa keskustelua toisen ihmisen kanssa.
Voit käyttää palvelua esimerkiksi älypuhelimella, tietokoneella tai tabletilla. Palvelua voit käyttää kaikkialla missä sinulla on internet-yhteys.
Sinun ei tarvitse varata aikaa.
HyVä-digi –palvelussa voit myös lähettää viestejä Omaolon kautta. Omaolo on sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jossa voit arvioida terveyden hoitosi tarvetta.
Huomiothan ottaessasi yhteyttä palveluihimme, yksi yhteydenottokanava ja kontakti riittää. Näin jokainen saa vuorollansa palvelua. Esimerkiksi, jos olet jättänyt soittopyynnön terveysasemalle, asiaa ei tarvitse hoitaa enää HyVä-digin kautta, vaan voit jäädä odottamaan takaisinsoittoa. Yhteydenotto usean eri kanavan kautta samasta asiasta tai useat yhteydenotot eivät nopeuta palvelun tai avun saamista vaan pahimmassa tapauksessa ruuhkauttavat eri palvelukanavat.
Voit käyttää HyVä-digin terveyspalveluja, jos
- tarvitset neuvontaa tai hoito-ohjeita
- pitkäaikainen sairautesi oireilee, mutta vointisi on hyvä
- sairastat tai epäilet sairastavasi esimerkiksi ylähengitystieinfektiota, sukupuolitautia, virtsatieinfektiota, iho-oireita tai suolisto-oireita
- haluat tarkistaa lääkityksesi
- sinulla on ahdistusoireita tai masennusoireita
- sinulla on tuki- ja liikuntaelimiin liittyviä vaivoja
- sinulla on kysymyksiä röntgentuloksiin tai laboratoriotuloksiin liittyen
- tarvitset lääkärin lausunnon tai todistuksen
- sinulla on kysymyksiä matkailijan rokotuksista.
Voit käyttää HyVä-digin sosiaalipalveluja, jos
- Tarvitset tukea tai neuvontaa sosiaalipalveluiden kanssa
- Tarvitset kuuntelu- tai keskusteluapua
- Tarvitset tukea tai apua erilaisten tukien hakemisessa
- Olet terveysaseman asiakas ja tarvitset taloudellista ohjausta/ sosiaalisen tilanteen kartoitusta tai palveluohjausta
HyVä-digi palvelua voivat käyttää kaikki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat. Sairaanhoitajan ja sosiaaliohjaajan palvelut ovat ilmaisia. Lääkärin videovälitteinen etävastaanotto maksaa ja näet hinnan palvelumaksut(avautuu uuteen ikkunaan) -kohdasta.
HyVä-digi –palvelun chatissa keskustelet ensin sairaanhoitajan kanssa. Sairaanhoitaja arvioi, millaista hoitoa tarvitset ja voi avata videoyhteyden kanssasi tai pyytää sinua tunnistautumaan. Tunnistautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella.
Jos tarvitset lääkäriä, sairaanhoitaja voi ohjata sinut lääkärin chat-keskusteluun tai etävastaanotolle. Chat-keskustelussa ja etävastaanotossa voit hoitaa asioita, jotka eivät vaadi tutkimista paikan päällä.
Jos asiaa ei voi hoitaa etänä, sairaanhoitaja ohjaa sinut oikeaan paikkaan, esimerkiksi terveyskeskukseen, päivystykseen, sosiaalialan ammattilaiselle tai muulle terveydenhoitoalan ammattilaiselle.
HyVä-digin palvelussa voit keskustella sosiaaliohjaajan kanssa chatissä tai tarvittaessa videoyhteyden kautta. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella. Asia voi olla kertaluontoinen tai tarvittaessa käyntejä voi sopia sosiaaliohjaajan kanssa tarpeen mukaan 1-5, mikäli asian hoitaminen vaatii useamman kontaktin.
Huomioithan, että HyVä-digin sosiaaliohjaaja ei voi luovuttaa muiden palvelutehtävien päätöstietoja chatin tai videoyhteyden kautta.
HyVä digi –palvelun löydät tämän sivun oikeasta alakulmasta. Sivun oikeassa alakulmassa on chat-keskustelun kuva. Kuvaketta painamalla pääset keskustelemaan sairaanhoitajan tai sosiaaliohjaajan kanssa.
Kun haluat avata chat-keskustelun, valitse vaihtoehdoista HyVä digi -palvelu. Tämän jälkeen paina nappia ”Aloita chat” ja valitse HyVä-digi ja haluamasi chat. Sairaanhoitaja vastaa terveyteesi liittyviin kysymyksiin. Älä sulje internetsivua, vaan odota rauhassa. Valinnan jälkeen chatkeskustelu aukeaa. Palvelussa saattaa olla jonoa, ammattilainen vastaa sinulle heti kun on sinun vuorosi.
Jos ammattilainen ei ole paikalla, sinulle voi vastata myös chat-robotti. Chat-robotti on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu vastaamaan kysymyksiin.
Huomio!
Jos suljet internetsivun, keskustelusi häviää ja sinun pitää jonottaa uudelleen.
Maanantaista perjantaihin kello 8.00–19.30
Lauantaisin kello 9.00–14.30
Maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00
Pyhäpäivinä HyVä-digi on suljettu.
Voit tehdä yhteydenottopyynnön Omaolon kautta.
Muut digitaaliset palvelut
Kuntakohtaiset sähköiset palvelut
Varaa aika influenssarokotukseen, lastenneuvolaan tai ehkäisyneuvolaan. Varaa aika tästä(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Terveyspalveluiden sähköinen asiointi. Mediatri(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Sosiaali- ja terveyspalveluiden sähköiset lomakkeet (vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen). Sipoon sähköiset lomakkeet(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Suun terveydenhuollon ajanvaraus Loviisassa. Mediatri(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Sähköinen ajanvaraus, verkkoviestit ja lomakkeet. eTerveys(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Klinik palvelun käyttö on loppunut. Palvelu on korvattu Omaolon oirearvioilla.
Jotkut asiakkaistamme ovat päätyneet Suomi.fi-tunnistautumisen kautta toisen hyvinvointialueen ajanvaraussivulle. Jos sinulle käy näin, varaa aika soittamalla.