Usein kysytyt kysymykset HyVä-digistä
Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen HyVä-digin palveluihin. Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta, voit antaa palautetta viimeisen kysymyksen palautelinkistä.
HyVä-digissä työskentelee sairaanhoitajia ja lääkäri. Toiminnan laajentuessa tiimiin lisätään myös sosiaaliohjaaja ja mahdollisesti muita ammattilaisia kysynnän mukaan.
Kyllä voit. Ilman vahvaa tunnistautumista ammattilainen voi antaa yleistä terveysneuvontaa ja ohjausta. Keskustelu henkilökohtaisesta terveydentilasta vaatii vahvan tunnistautumisen. Sairaanhoitajamme voi tarvittaessa pyytää sinua tunnistautumaan vahvasti.
Tämä palvelu on saatavilla 1.9.2023 kello 8.00 alkaen.
Klikkaamalla chat-ikkunaa oikeassa alareunassa. Kirjoita nimesi tekstiruutuun, valitse HyVä-digi ja odota sulkematta selain. Hoitaja liittyy keskusteluun heti vapauduttuaan. Huomioithan, että jos suljet selaimen, keskustelu häviää ja menetät paikkasi jonossa. Sairaanhoitajamme ovat paikalla arkisin klo 8.00–19.30 ja lauantaisin klo 9–14.30.
Tämä palvelu on saatavilla 1.9.2023 kello 8.00 alkaen.
Lääkärin puheille pääset sairaanhoitajan chatin kautta, joka tekee hoidontarpeen arvioinnin ja tarvittaessa ohjaa sinut lääkärille.
Kyllä saat. HyVä-digi ei korvaa perinteisen sosiaali- ja terveysaseman palveluja, vaan toimii niiden rinnalla. Ohjaamme asiakkaitamme myös kivijalkaterveysasemiin, mikäli ammattilainen kokee sen hoidontarpeen arvioinnin jälkeen tarpeelliseksi.
Chat- tai videokeskustelu HyVä-digin sairaanhoitajan kanssa on maksutonta. Lääkärin videovälitteisestä etävastaanotosta peritään ajankohtaisen hinnaston mukainen palvelumaksu. Asiakasmaksut(avautuu uuteen ikkunaan)
Kyllä voit. Aloita chat-keskustelu sairaanhoitajan kanssa niin hän arvioi tilanteesi ja tarvittaessa ohjaa sinua eteenpäin, mikäli hoitaja ei asiaa pysty hoitamaan.
HyVä-digin käyttö on turvallista. Chatkeskustelu ei tallennu mihinkään tietokantaan. Ammattilainen kirjaa potilastietojärjestelmään hoitoa koskevat oleelliset asiat mutta tämä edellyttää aina vahvaa tunnistautumista.
Chatbottimme kanssa käydyt anonyymit keskustelut tallentuvat botin tietokantaan, sillä vastausten avulla koulutamme bottia. Keskustelu botin kanssa on kuitenkin täysin anonyymiä, eikä keskustelua voida yhdistää sinuun. Ethän siis kerro chatissa koko nimeäsi tai muita henkilötietojasi ennen kuin sinut on ohjattu tunnistautumaan. Tunnistauduttuasi keskustelusi ammattilaisemme kanssa siirtyy eri alustalle, ja keskustelun tiedot häviävät, kun keskustelu päättyy.
Voit keskustella ammattilaisen kanssa tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla. Videokeskustelua varten laitteessa tulee olla mikrofoni ja kamera.
Aloita ensin chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Mikäli ammattilainen kokee tarpeelliseksi muodostaa videoyhteyden, avaa ammattilainen sen sinua varten. Muistathan sallia laitteestasi mikrofonin ja kameran käytön asiointia varten.
Aloittaaksesi videokeskustelun mobiililaitteellasi sinun on ensin asennettava VideoVisit Live Meet -sovellus. Ilmainen sovellus on saatavilla Android-laitteille Google Play storesta(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) sekä Apple-laitteille App Storesta(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun). Chat myös ohjaa sinut sovelluksen asennukseen, mikäli sitä ei löydy laitteeltasi asennettuna.
Mikäli asioit vahvasti tunnistautuneena, voi HyVä-digin työntekijä soittaa sinulle potilastietojärjestelmästä löytyvään puhelinnumeroosi. Varauduthan tällöin vastaamaan tuntemattomasta puhelinnumerosta tulevaan puheluun. Mikäli epäilet verkkoyhteytesi kestävyyttä, voit heti keskustelun alussa kirjoittaa puhelinnumerosi keskusteluun, jotta sinut tavoitetaan paremmin, mikäli yhteys katkeaisi.
Kyllä voit. Uutta digitaalista palvelua kehittäessä on palaute tervetullutta ja toivottavaa ja se auttaa meitä parantamaan toimintaamme. Löydät palautelomakkeen osoitteesta https://itauusimaa.fi/palaute/(avautuu uuteen ikkunaan). Kirjoita viestin alkuun HyVä-digi, niin palaute osataan ohjata oikeaan yksikköön.