Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

Henkilökohtainen apu

Henkilökohtainen apu auttaa sinua elämään omannäköistä elämää ja toteuttamaan omia valintojasi.  

Henkilökohtaista apua voit saada: 

Kenelle

Sinulle, jonka välttämätön avuntarpeesi palvelulle johtuu pitkäaikaisesta vammasta tai sairaudesta.

Henkilökohtaisen avun myöntämisen edellytyksenä on, että pystyt itsenäisesti tai tuettuna määrittelemään tarvitsemasi avun sisällön ja toteutustavan sekä ohjaamaan avustajaa hänen työssään.  

Tee arvio henkilökohtaisesta avusta Omaolossa.

Toimi näin

Voit hakea henkilökohtaista apua kaikkiin sellaisiin asioihin, joita et voi tehdä toimintarajoitteen vuoksi itsenäisesti.

Päätöstä varten arvioimme yhdessä kanssasi palveluntarvettasi sekä teemme asiakassuunnitelman. 

Jos olet oikeutettu henkilökohtaiseen apuun, saat myönteisen päätöksen. Päätös sisältää myös tiedon siitä, kuinka paljon tukea olet oikeutettu saamaan ja miten henkilökohtainen apu järjestetään kohdallasi.

Henkilökohtaisen avun järjestäminen 

Henkilökohtaista apua voidaan järjestää kolmella eri tavalla.

Työnantajamalli on henkilökohtaisen avun yleisin järjestämistapa. Tässä tapauksessa sinä toimit henkilökohtaisen avustajan työnantajana. Hoidat itse avustajan palkkaamisen ja teet tämän kanssa työsopimuksen. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei ole sopimuksessa osapuolena. Me maksamme avustajan palkan sinun ilmoittamiesi tietojen perusteella. 

Työsopimuksen tulee perustua saamaasi päätökseen henkilökohtaisen avun määrästä ja mahdollisista työaikakorvauksista. 

Henkilökohtaisen avun toiseksi yleisin järjestämistapa on palveluseteli. Tällöin saat hyvinvointialueelta palveluseteleitä, joilla voit hankkia henkilökohtaista apua hyvinvointialueen hyväksymiltä palveluntuottajilta. Sinun ei tarvitse maksaa omavastuuta. 

Kun hankit henkilökohtaista apua palvelusetelillä, voit valita hyvinvointialueen hyväksymistä palveluntuottajista yrityksen, jonka palveluita haluat käyttää. Et kuitenkaan voi valita henkilöä, joka lähetetään yrityksestä avustamaan sinua.   

Löydät Palse.fi-sivuilta hyvinvointialueen hyväksymät palvelutuottajat. Valitse palveluntuottajahausta palvelun myöntäjäksi “Itä-Uudenmaan hyvinvointialue” ja palveluksi “Vammaisten henkilökohtainen apu”.  

Voit saada henkilökohtaista apua myös hyvinvointialueen ostopalvelun kautta.

Hyvinvointialue päättää, mikä tuottajista toteuttaa palvelusi. Palvelu on maksuton, eikä sinun tarvitse maksaa omavastuuta

Henkilökohtaisen avun työnantajamallin neuvonta 

Voit olla yhteydessä toimistosihteereihin arkisin klo 9:00 -14:00. Toimistosihteerit antavat neuvontaa henkilökohtaisen avun työntajamallin palkanmaksuun tai työsuhteeseen liittyen.

Mikaela Jääskeläinen

Toimistosihteeri, Vammaispalvelut

Puhelinaika arkisin klo 9-14

050 562 4457

Mikaela.Jaaskelainen@itauusimaa.fi

Veronica Koistinen

Toimistosihteeri, Vammaispalvelut

Puhelinaika arkisin klo 9-14

050 449 4791

Veronica.Koistinen@itauusimaa.fi

Voisit hyötyä myös näistä