Lapsiperheiden asiakasohjaus auttaa, kun huolestut lapsen hyvinvoinnista
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen lapsiperheiden asiakasohjaus neuvoo sekä asukkaita että ammattilaisia erityisesti lapsiperheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä kysymyksissä.
Lapsiperheiden asiakasohjaukseen voi olla yhteydessä, kun sinulla on huolta lapsen ja perheen tilanteesta esimerkiksi seuraavissa asioissa:
- perheen kriisi
- asumisen haasteet tai taloudelliset vaikeudet
- vanhemman uupumus
- lapsen tai nuoren kehitystä uhkaavat vaikeudet kotona tai koulussa
- huoli päihteistä, rikollisuudesta, väkivallasta, hyväksikäytöstä, mielenterveydestä tai peliriippuvuudesta.
Voit olla joko omasta tai läheisesi hyvinvoinnista huolestunut yksityishenkilö, tai konsultaatioapua kaipaava ammattilainen. Selvitämme jokaisen yhteydenoton ja lastensuojeluilmoituksen tarpeellisessa laajuudessa ja arvioimme, minkä tyyppistä apua lapsi ja perhe voi tarvita.
Asiakasohjaus on tarkoitettu uusille asiakkaille. Se toimii ikään kuin sisätuloväylänä niille perheille, joissa tarvitaan sosiaalipalveluiden tuomaa tukea ja apua. Jos lapsi on jo sosiaalipalveluiden asiakas, hänen asioistaan huolehtii hänen omatyöntekijänsä tai vastuutyöntekijänsä.
Lapsiperheiden asiakasohjausyksikön ammattilaiset huolehtivat myös esimerkiksi lapsiperheiden sosiaalipalveluiden virka-ajan päivystyksestä. Yksikkö vastaanottaa lastensuojeluilmoitukset, tekee alkuarviointeja ja palvelutarpeen arviointeja.
Ota yhteyttä:
- Soita arkisin klo 9–15: 019 5600 151
- Lähetä sähköpostia: lapsiperheidenasiakasohjaus@itauusimaa.fi(avautuu uuteen ikkunaan) (Huom.! Lähetäthän asiakastietoja ainoastaan salattuna sähköpostina)
- Lataa lomake lastensuojeluilmoituksen, ennakollisen lastensuojeluilmoituksen tai yhteydenottopyynnön tekemiseen hyvinvointialueen Digipalvelut-sivulta
- Lähetä lomake sähköpostilla tai tulosta se ja toimita se osoitteeseen Lapsiperheiden asiakasohjaus, Taidetehtaankatu 4 C, 06100 Porvoo
- Tee sähköinen yhteydenottopyyntö oman kotikuntasi sosiaalipalveluihin. Löydät linkit oman kuntasi alta hyvinvointialueen Digipalvelut-sivulta
Tällä hetkellä sähköinen yhteydenottopyyntömme vaatii tunnistautumista. Nimettömänä toimiva sähköinen asiointi on tulossa piakkoin.
Lapsiperheiden asiakasohjaus on uusi yksikkö, joka aloitti toimintansa maaliskuussa 2023.