Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

Tena-tuotteiden kotiinkuljetusasiakkaiden tietoja voinut joutua vääriin käsiin

Itä-Uudellamaalla asuvien Tena-inkontinenssituotteiden tilaajien henkilötietoja on saattanut joutua vääriin käsiin. Tilaajien on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin.

Tena-inkontinenssituotteiden kuljetuspalvelua tarjoava Westlog Oy on ilmoittanut asiakkaidensa henkilötietojen vaarantuneen kyberhyökkäyksessä elokuussa 2023. Henkilötietojen vuoto on voinut kohdistua myös itäuusmaalaisiin asiakkaisiin, jotka ovat tilanneet Tena-tuotemerkin inkontinenssisuojia kotiinkuljetuksella hyvinvointialueen kautta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue sai tiedon asiasta 19. syyskuuta. Tapaus koskee useita hyvinvointialueita.

Tietoturvaloukkaus voi koskea asiakkaan nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista.

Kyberhyökkäys ei ole kohdistunut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen tietojärjestelmiin.

Mitä asiakkaiden ja omaisten tulee tehdä?

Asiakkaiden ja heidän omaisten on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin. Myös maksun pyytäminen hyvinvointialueen hoitotarvikkeista viittaa rikolliseen toimintaan.

Asiakkaiden ei toistaiseksi tarvitse ryhtyä muihin toimenpiteisiin. Jos kuitenkin epäilee tietojensa väärinkäytöstä ja rikosta, tulee olla yhteydessä poliisiin.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tulee tiedottamaan asiasta suoraan asiakkailleen. Asiakkaiden on tärkeä tietää, ettei hyvinvointialue tiedotuksessaan pyydä esimerkiksi maksuja tai henkilötietoja. Myös senioripalveluiden henkilökuntaa on ohjeistettu jakamaan tietoa tapahtuneesta.

Tietovuodon laajuuden ja vaikutusten arviointi jatkuu. Kyberhyökkäyksen kohteeksi joutunut Westlog Oy on tehnyt ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon, kyberturvakeskukselle ja poliisille.