Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

Usein kysyttyä HyVä-digistä

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen HyVä-digin palveluihin. Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta, voit antaa palautetta viimeisen kysymyksen palautelinkistä.

HyVä-digissä työskentelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Tulevaisuudessa HyVä-digissä on töissä myös sosiaaliohjaaja ja mahdollisesti muita ammattilaisia.

Ilman kirjautumista HyVä-digi –palveluun, voit saada yleisiä neuvoja ja ohjausta terveydenhuollon ammattilaiselta. Jos haluat keskustella omasta terveydestäsi, sinun pitää käyttää vahvaa tunnistautumista. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa, että sinun pitää kirjautua palveluun esimerkiksi pankkitunnuksilla. Sairaanhoitaja kertoo sinulle, jos sinun täytyy tunnistautua palveluun.

Chat-keskustelu löytyy sivun oikeasta alakulmasta. Kun haluat avata chatkeskustelun, valitse vaihtoehdoista HyVä digi -palvelu. Tämän jälkeen paina nappia ”Aloita keskustelu ammattilaisen kanssa” ja valitse HyVä-digi sairaanhoitajan chat. HyVä-digi sairaanhoitaja chat -valinnassa sairaanhoitaja vastaa terveyteesi liittyviin kysymyksiin. Valinnan jälkeen chatkeskustelu aukeaa. Älä sulje internetsivua, vaan odota rauhassa.  Hoitaja vastaa sinulle heti kun on sinun vuorosi.

Huomio!

Jos suljet internetsivun, keskustelusi häviää ja sinun pitää jonottaa uudelleen.

Sairaanhoitajamme ovat paikalla maanantaista perjantaihin kello 8.00–19.30 ja lauantaisin kello 9–14.30.

Keskustelet ensin sairaanhoitajan kanssa. Sairaanhoitaja arvioi mitä hoitoa tarvitset. Jos tarvitset lääkäriä, sairaanhoitaja ohjaa sinut lääkärin chat-keskusteluun tai etävastaanotolle.

Voit käydä terveysasemalla tai käyttää HyVä-digi palvelua. HyVä-digi ei korvaa terveysasemaa. Se on hyvä vaihtoehto saada terveydenhuollon apua. HyVä-digi palvelussa sairaanhoitaja lukee viestisi ja arvioi, mitä hoitoa tarvitset. Sairaanhoitaja kertoo sinulle, jos sinun pitää mennä terveysasemalle.

Sairaanhoitajan palvelut ovat ilmaisia. Lääkärin etävastaanotto maksaa ja näet hinnan asiakasmaksut -kohdasta Asiakasmaksut(avautuu uuteen ikkunaan)

Kyllä. Avaa HyVä-digi chat-keskustelu. Sairaanhoitaja vastaa sinulle ja arvioi tilanteesi. Sairaanhoitaja ohjaa sinut eteenpäin toiselle ammattilaiselle, jos ei itse voi hoitaa asiaa.

HyVä-digin käyttö on turvallista.

Sairaanhoitaja tai lääkäri kertoo, jos sinun tulee tunnistautua palveluun. Tunnistautuminen tehdään esimerkiksi pankkitunnusten avulla tai mobiilivarmenteella.

Tunnistautumisen jälkeen pääset keskusteluun. Keskustelun lopuksi sairaanhoitaja tai lääkäri kirjoittaa sinun hoitoosi liittyvät asiat potilastietojärjestelmään. Potilastietojärjestelmään sairaanhoitaja tai lääkäri tallentaa vain hoitoosi liittyvät tärkeät asiat. Kun keskustelu päättyy, kaikki chat-keskusteluun kirjoitetut tiedot häviävät.

Iltaisin ja viikonloppuisin, kun terveydenhuollon ammattilainen ei ole paikalla, sinulle voi vastata myös chat-robotti. Chat-robotti on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu vastaamaan kysymyksiin. Keskustelut chat-robotin kanssa tallentuvat robotin tietokantaan. Keskusteluiden avulla koulutamme robottia.

Sinä voit keskustella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla. Laitteen lisäksi sinulla tulee olla internetyhteys. Sinulla pitää olla laitteessa mikrofoni ja kamera, jos käytät videokeskustelua.

Kun haluat avata chatkeskustelun, valitse vaihtoehdoista HyVä digi -palvelu. Tämän jälkeen paina nappia ”Aloita chat” ja valitse tarvitsetko apua sairaanhoitajalta vai yleiseltä sosiaalineuvonnalta. HyVä-digi sairaanhoitaja chat -valinnassa sairaanhoitaja vastaa terveyteesi liittyviin kysymyksiin. Valinnan jälkeen chat-keskustelu aukeaa. Terveydenhuollon ammattilainen vastaa sinulle ja arvioi, mitä hoitoa tarvitset. Ammattilainen pyytää avaamaan videoyhteyden, jos sitä tarvitaan.

Videoyhteyttä varten sinulla täytyy olla joko älypuhelin, tabletti tai tietokone. Laitteen lisäksi sinulla täytyy olla internetyhteys.

Sinun täytyy myös antaa lupa älylaitteesi mikrofonin ja kameran käyttöön. Luvan voit käydä antamassa laitteesi kohdasta Asetukset.

Jos olet tunnistautunut, puhelinnumerosi löytyy potilastietojärjestelmästä. HyVä-digi terveydenhuollon ammattilainen soittaa sinulle. Vastaa myös tuntemattomasta puhelinnumerosta tulevaan puheluun. Jos epäilet, että verkkoyhteytesi on huono, kirjoita puhelinnumerosi heti chat-keskustelun aluksi. Näin HyVä-digi ammattilaisen voi soittaa sinulle, jos yhteys katkeaa.

Kyllä voit antaa palautetta. Palautteen avulla kehitämme digitaalista palveluamme. Täytä palautelomake osoitteessa https://itauusimaa.fi/palaute/. Kirjoita viestin alkuun HyVä-digi, niin palaute tulee oikeaan yksikköön.