Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae Hae sivustolta

Asiakas- ja potilasturvallisuusviikon kiertueen tulokset rohkaisevia

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen syyskuinen asiakas- ja potilasturvallisuuskiertue on päättynyt. Kiertue vieraili viime viikolla kaikissa alueen kunnissa tapaamassa asiakkaita. Vaikka aikaa olisi saanut olla enemmän, ovat kiertueen tulokset erittäin rohkaisevia.

Kiertueen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta asiakas- ja potilasturvallisuudesta ja osallisuuden merkityksestä turvallisuuden tekijänä. Alueen asukkaat saivat tavata asiakas- ja potilasturvallisuuden erityisasiantuntijoita sekä muita asiantuntijoita. Asiantuntijamme vastasivat asukkaiden kysymyksiin ja kuuntelivat heidän huoliaan.

Erityisen antoisia keskusteluhetkiä koettiin Pukkilassa ja Myrskylässä, jossa käytiin vilkasta keskustelua hyvinvointialueen mukana tuomista muutoksista. Kiertueen kokemukset olivat hyviä, ja tavoitteena on jatkaa samantyyppistä toimintaa tulevina vuosina.

Kysely tuotti arvokasta tietoa asukkaiden toiveista

Kiertueella järjestetyssä kyselyssä kysyimme asukkailta, miten he haluaisivat vaikuttaa palveluiden kehittämiseen. Vastauksista saimme arvokasta tietoa asukkaiden toiveista ja odotuksista.

Asukkaat ilmoittivat suosivansa palautelomaketta hyvinvointialueen verkkopalvelussa. Toiseksi suosituin vaihtoehto oli osallistuminen keskustelutilaisuuksiin. Vastaajat haluavat seurata hyvinvointialueen tiedotteita ja verkkopalvelua sekä paikallislehtiä saadakseen tietoa. Myös Facebook ja postitse jaetut tiedotteet saivat merkittävää kannustusta.

Suurin osa vastaajista tiesi, mistä löytää sosiaali- ja potilasasiamiehen yhteystiedot. Tiedot löytyvät hyvinvointialueen verkkopalvelusta, ja niiden tulee myös olla näkyvästi esille jokaisessa yksikössä. Kiertueella kehotimme jakamaan tietoa asiamiehen palveluista myös omalle lähipiirille.

Kyselyssä paljastui myös, että pieni osa vastaajista eivät olleet saaneet palvelua omalla äidinkielellään. Tämä korostaa sitä, että hyvinvointialueen tulee kiinnittää nykyistäkin enemmän huomiota siihen, että palveluja saa molemmilla kotimaisilla kielillä.

Kiertueen yhteydessä järjestettiin myös arvonta, jonka voittaja on selvillä. Voittajalle tullaan toimittamaan lahjakortti.

Nanna Kostiainen ja Anette Karlsson seisovat molemmin puolin pöytää, jossa on esitteitä.
Järjestötyön ja osallisuuden asiantuntija Nanna Kostiainen (vas.) sekä potilasasiamies Anette Karlsson kiertueella.