Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut ja-laskutus

Näiltä sivuilta löydät muun muassa tietoa asiakasmaksuista sekä maksukatosta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella. Löydät sivuilta myös Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksuhinnaston.

Asiakasmaksuhinnasto

Maksukatto

Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Vuoden 2024 alusta maksukatto on 762 euroa.

Toimi näin

Sinun on itse seurattava maksukaton täyttymistä ja ylittymistä.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen laskuilla on tieto siitä, kerryttääkö asiakasmaksu maksukattoa. Tähti (*) tuoterivin edessä tarkoittaa, että tuote kerryttää maksukattoa.

Ota yhteyttä asiakaslaskutuksen asiakaspalveluun. Löydät yhteystiedot alempaa tältä sivulta.

  • terveyskeskuksen avosairaanhoidon palvelu
  • poliklinikan antama tutkimus ja hoito
  • päiväkirurgian toimenpiteet
  • suun terveydenhuollon tutkimus ja hoito (hammasteknisiä kuluja, kuten proteeseista purentakiskoista, oikomiskojeista ja uniapneakiskoista aiheutuvia kuluja lukuun ottamatta).
  • terveydenhuollon ammattihenkilön antama fysioterapia, neuropsykologinen kuntoutus, ravitsemusterapia, jalkojen hoito, puheterapia, toimintaterapia ja muu niihin rinnastettava toimintakykyä parantava ja ylläpitävä hoito.
  • sarjassa annettava hoito
  • yö- ja päivähoito
  • tilapäisen kotisairaanhoito ja tilapäinen kotisairaala
  • lyhytaikainen laitoshoito (terveydenhuoltolaki 67 § 1 mom. ja sosiaalihuoltolaki 22 §) 11)

Lyhytaikaisesta laitoshoidosta perimme poikkeuksellisesti maksukaton ylityttyäkin alennetun hoitomaksun (vuonna 2024 25,10 euroa).

  • lääkinnällisen kuntoutuksen laitoskuntoutusjakso, jota annetaan kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain tai vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain mukaisia palveluja saavalle henkilölle.

Jos toimeentulotukena maksetaan asiakkaan maksukattoon kuuluva lasku, huomioidaan tämä maksukattoon kerryttävään määrään. Maksukattoa kerryttää myös etäyhteyksien avulla toteutetuista palveluista perittävät maksut.

  • sairaankuljetuksen maksut
  • lääkärintodistusmaksut, muut todistusmaksut
  • sosiaalihuollon palveluista perittävät maksut (lukuun ottamatta lyhytaikaista laitospalvelua Sosiaalihuoltolain 22 §)
  • tulosidonnaisuuteen perustuvat maksut
  • perumatta jääneestä terveydenhuollon vastaanottoajasta perityt maksut
  • yksityislääkärin lähetteellä tehtyjen laboratorio- ja kuvantamistutkimusten maksut
  • palvelusetelin tai kuljetuspalvelun omavastuuosuudet
  • suun ja hampaiden hoitoon liittyvät hammastekniset kulut
  • maksua, joka on peritty työtapaturma- ja ammattitautilain, maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattilain, sotilasvammalain, liikennevakuutuslain, potilasvakuutuslain tai näitä vastaavan aikaisemman lain mukaan korvattavasta hoidosta.
  • maksua, joka on peritty henkilöltä, jolla ei ole Suomessa kotikuntaa, lukuun ottamatta maksua, joka on peritty henkilöltä, jolla on Euroopan unionin lainsäädännön tai Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen nojalla oikeus terveyspalveluihin samoin edellytyksin kuin Suomessa asuvalla henkilöllä tai joka sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaan rinnastetaan hyvinvointialueen asukkaaseen.

Asiakaslaskutus

Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskun sisällöstä, ole yhteydessä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen laskutuksen asiakaspalveluun.

  • Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen laskutus: puhelin: 019-5600140, asiakaspalvelu on avoinna ma-to klo 9–11, sähköposti: laskutus@itauusimaa.fi

Jos sinulla on tarvetta siirtää eräpäivää tai laatia maksusuunnitelma, ole yhteydessä HPK palvelut Oy:n asiakaspalveluun.

  • HPK palvelut asiakaspalvelun yhteystiedot: puhelin: 040 674 7378 avoinna ma-pe klo 9–11, sähköposti: laskutuskyselyt@hpkpalvelut.fi

Jos lasku on siirtynyt perintään, ole yhteydessä perintätoimistoon Reviren asiakaspalveluun.

Perintä

Maksamattomat laskut siirretään Revire perintä OY:n perittäväksi. Mikäli sinulla on kysyttävää maksumuistutuksen maksamiseen tai perintään liittyen, voit olla yhteydessä Revire perintä OY:n asiakaspalveluun.

Kirjaudut Reviren verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi. Verkkopalvelussa teet kätevästi muun muassa eräpäivän siirrot ja maksusuunnitelmat.

Laskujen vastaanottaminen

Varmista laskun saapuminen nopeasti, ekologisesti ja turvallisesti tilaamalla e-lasku.

Näin otat e-laskun käyttöön

E-laskun saat tekemällä verkkopankissasi sopimuksen e-laskuista. Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja valitse laskujen lähettäjäksi: ITÄ-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE. Tarkempia tietoja e-laskuihin liittyvistä eri toiminnallisuuksista saa omasta pankista.

Lasku saapuu paperisena postin jakeluaikataulun mukaisesti, mikäli e-laskua ei ole tilattu.

Voit vastaanottaa laskumme digipostina rekisteröitymällä digipostipalvelu Kivraan. Kivran käyttöönotto eikä käyttäminen maksa mitään.  Rekisteröidyttyäsi palveluun saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla.

Palvelun voi myös jakaa toisen Kivraa käyttävän henkilön kanssa, jolloin saapuneita laskuja voi tarkastella yhdessä ja laskun voi maksaa kumpi vain.

Näin otat Kivran käyttöön

  1. Lataa Kivra -sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta tai mene osoitteeseen kivra.fi(siirryt toiseen palveluun)
  2. Rekisteröidy palveluun pankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella
  3. Valmista! Saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina.

Kivra lähettää sinulle viestin uuden laskun saapuessa ja muistuttaa eräpäivän lähestyessä.

Lue lisää Kivrasta osoitteessa kivra.fi/digiposti(siirryt toiseen palveluun)

Haluatko vähentää kotiin kertyvää paperin määrää? Tilaa laskut OmaPostin sähköiseen postilaatikkoon.

Näin otat OmaPostin käyttöön

Valitse OmaPostin asetuksista kohdasta” Lähettäjävalinnat” keneltä haluat postit sähköisesti. Kun lasku saapuu, saat ilmoituksen sähköpostiisi. Laskut voi maksaa sovelluksessa.

Jos olet ottanut käyttöön OmaPosti- tai Kivra-palvelun, huomioithan, että paperilaskut siirtyvät automaattisesti kyseiseen palveluun.

Lue lisää OmaPostista osoitteessa OmaPosti – Henkilöille – Posti(siirryt toiseen palveluun)

Asiakkaalle suoramaksu toimii kuten suoraveloitus eli asiakas saa postitse tiedon laskusta ja pankki veloittaa maksun automaattisesti asiakkaan tililtä eräpäivänä. Suoramaksu palvelee parhaiten niitä asiakkaita, joilla ei ole käytössään verkkopankkia.

Näin otat Suoramaksun käyttöön

Suoramaksusopimus tehdään oman pankin kanssa. Pankki ilmoittaa hyvinvointialueelle, kun sopimus on tehty.

Yhteystiedot

Laskutus

Palveluajat ma-to klo 9-11

019 560 0140

laskutus@itauusimaa.fi

Laskutusosoitteet

Vastaanotamme vain verkkolaskuja.

Voisit hyötyä myös näistä