Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae Hae sivustolta

Asiakasmaksujen hinnasto

Tältä sivulta löydät tietoa asiakasmaksuista ja niiden maksamisesta. Voit tutustua hinnastoon ja maksukattoon. Löydät myös yhteystiedot laskutukseen ja ohjeita laskujen vastaanottamiseen.

Selko -ikoni

Asiakasmaksujen hinnasto

Hinnastosta on tietoa hyvinvointialueen palveluiden hinnoista. Veloitamme hinnaston perusteella palvelumaksuja eri palveluista. Osa palveluistamme on ilmaisia. Nykyinen hinnasto on voimassa 1.1.2025 alkaen.

Joudut maksamaan maksun, jos et tule varatulle ajalle. Maksu tulee myös hoitajakäynneistä, joita ei ole peruttu ajoissa.

Maksukatto

Maksuille on olemassa maksukatto. Se tarkoittaa, että maksuja voi tulla yhden vuoden aikana enintään 762 euron verran.

Näin seuraat maksukaton täyttymistä

Ota yhteyttä asiakaslaskutukseen, jos maksukatto täyttyy. Yhteystiedot löytyvät myöhemmin tältä sivulta.

Laskutus

Palveluajat ma-to klo 9-11

019 560 0140

laskutus@itauusimaa.fi

  • terveyskeskuksen avosairaanhoito
  • tutkimus ja hoito poliklinikalla
  • päiväkirurgian toimenpiteet
  • suun terveydenhuollon tutkimus ja hoito
  • terveydenhuollon ammattihenkilön antama
    • fysioterapia
    • neuropsykologinen kuntoutus
    • ravitsemusterapia
    • jalkahoito
    • puheterapia
    • toimintaterapia
    • muu toimintakykyä parantava ja ylläpitävä hoito
  • sarjassa annettava hoito
  • yö- ja päivähoito
  • tilapäinen kotisairaanhoito ja kotisairaala
  • kehitysvammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen jakso laitoksessa
    • jos perustuu kehitysvammaisten erityishuollon lakiin tai
    • vammaisuuden perusteella järjestettävien palveluiden ja tukitoimien lakiin.

Maksukatossa huomioidaan myös maksut, jotka on maksettu toimeentulotuella. Maksukattoon kuuluvat myös etänä toteutettujen palveluiden maksut.

Poikkeuksena on lyhytaikainen laitoshoito. Joudut maksamaan siitä, vaikka maksukatto olisikin ylittynyt. Hoitomaksu on silloin 25,10 euroa.

  • sairaankuljetuksen maksut
  • lääkärintodistusten ja muiden todistusten maksut
  • sosiaalihuollon palveluiden maksut, kuten lapsiperheiden kotipalvelu
    • paitsi lyhytaikainen laitospalvelu
  • tuloihin perustuvat maksut
  • maksut perumatta jääneistä käynneistä
  • laboratorio- ja kuvantamistutkimusten maksut, jotka on tehty yksityisen lääkärin lähetteellä
  • palvelusetelin tai kuljetuspalvelun omavastuun maksut
  • suun ja hampaiden hoidon hammastekniset kulut, kuten
    • proteesit
    • purentakiskot
    • oikomiskojeet
    • uniapneakiskot
  • maksut, jotka on korvattu lain perusteella. Esimerkiksi
    • työtapaturma- ja ammattitautilaki
    • maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattilaki
    • sotilasvammalaki
    • liikennevakuutuslaki
    • potilasvakuutuslaki tai vastaava
  • maksut henkilöltä, jolla ei ole kotikuntaa Suomessa
    • poikkeuksena henkilöt, joilla on lain mukaan sama oikeus saada terveydenhuollon palveluita Suomessa.

Laskutus

Voit tilata hyvinvointialueen laskut e-laskuina. Silloin saat laskun suoraan verkkopankkiisi, eikä sinulle tule paperista laskua postissa.

  • Tilaa e-lasku verkkopankistasi.
  • Valitse laskujen lähettäjäksi ITÄ-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE.
  • Löydät tarkempia ohjeita omasta pankistasi.
  • Jos et ole tilannut e-laskua, saat paperisen laskun postissa.

Kivra ja OmaPosti tarjoavat digipostipalveluita. Voit käyttää OmaPostin tai Kivran digipostipalveluita selaimen kautta. Voit myös ladata Kivran tai OmaPostin sovelluksen puhelimeesi.

Voit helposti tilata hyvinvointialueen laskut digipostina Kivra-sovellukseen tai OmaPosti-sovellukseen.

Näin tilaat laskut digipostina Kivra-sovelluksessa:

  1. Lataa Kivra-sovellus
  2. Rekisteröidy Kivraan pankkitunnuksillasi ja sähköpostiosoitteella.
  3. Digiposti on nyt käytössä! Saat nyt automaattisesti laskut digipostina.
  • Saat viestin Kivrasta aina, kun saat uuden laskun.
  • Saat myös muistutusviestin aina, kun laskun eräpäivä lähestyy.

Voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla. Voit myös jakaa palvelun toisen käyttäjän kanssa. Silloin kumpi tahansa teistä voi tarkastella ja maksaa laskuja. Digipostin käyttäminen on ilmaista.

Saat OmaPostin digipostipalvelun käyttöösi näin:

  1. Mene osoitteeseen https://oma.posti.fi(siirryt toiseen palveluun) tai lataa puhelimeesi OmaPosti-mobiilisovellus.
  2. Paina linkkiä ”Luo Postin käyttäjätunnus”. Valmistaudu tunnistautumaan.
  3. Jatka OmaPostiin.
  4. Valitse OmaPostin asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat” keneltä haluat postit sähköisesti. Kun sinulle saapuu lasku tai kirje, saat ilmoituksen sähköpostiisi.

Laskujen maksaminen

Laskujen maksaminen onnistuu suoraan OmaPostissa.

  • Omalta pankkitililtä
  • Maksukortilla
  • Pivolla

Ensimmäisellä kerralla maksaessasi laskuja omalta tililtäsi, sinua pyydetään lisäämään maksutili, jolta haluat maksaa laskuja. Maksu veloitetaan tililtä maksamishetkellä.

Tutustu OmaPostiin verkkosivuilla:

Suoramaksu tarkoittaa sitä, että lasku maksetaan automaattisesti tililtäsi eräpäivänä. Saat tiedon laskusta postissa. Suoramaksu on hyvä vaihtoehto, jos et käytä verkkopankkia.

Tee sopimus suoramaksusta oman pankkisi kanssa. Pankki ilmoittaa hyvinvointialueelle, kun sopimus on tehty.

Voit tarvittaessa siirtää laskun eräpäivää tai tehdä maksusuunnitelman. Maksusuunnitelma tarkoittaa sitä, että maksat laskun pienemmissä osissa. Ota silloin yhteyttä HPK Palveluihin.

HPK Palveluiden yhteystiedot

Ota yhteyttä perintätoimisto Revireen, jos lasku on siirtynyt perintään.

Perintätoimisto Reviren yhteystiedot:

Haluatko kysyä laskun sisällöstä?

Ota yhteyttä hyvinvointialueen laskutukseen, jos haluat kysyä saamastasi laskusta.

Laskutus

Palveluajat ma-to klo 9-11

019 560 0140

laskutus@itauusimaa.fi

Maksumuistutukset ja perintä

Maksut siirretään perintätoimisto Revire Oy:n perittäväksi, jos et maksa niitä ajoissa. Ota yhteyttä Reviren asiakaspalveluun, jos haluat kysyä maksumuistutuksesta tai perinnästä.

Perintätoimisto Reviren yhteystiedot:

Voisit hyötyä myös näistä