Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

Hoito- ja asiakassuunnitelma

Terveys- ja hoitosuunnitelma on työväline pitkäaikaissairaiden ja ikääntyvien potilaiden hoitamiseen. Sen avulla suunnittelemme potilaalle sopivaa hoitoa. Asiakas- tai palvelusuunnitelma taas on sosiaalihuollon asiakkaan ja ammattilaisten suunnitelma tulevasta toiminnasta.

Terveys- ja hoitosuunnitelma terveyspalveluissa

Teemme terveys- ja hoitosuunnitelman aina yhdessä potilaan kanssa. Myös potilaan läheiset voivat osallistua suunnitelman tekemiseen. Suunnitelma perustuu potilaan tarpeisiin, tavoitteisiin ja tilanteeseen. Voimme ottaa suunnitelmaan mukaan myös potilaan hoitotahdon.

Kirjaamme suunnitelmaan potilaan

Huomioimme suunnitelmassa potilaan sairauksien ja ikääntymisen vaikutukset. Kirjaamme suunnitelmaan myös asiat, joista potilas huolehtii itse tai yhdessä läheistensä kanssa.

Terveys- ja hoitosuunnitelma auttaa kaikkia, jotka osallistuvat potilaan hoitoon. Sen avulla ammattilaiset ymmärtävät potilaan tilanteen. Silloin he myös osaavat toimia paremmin potilaan toivomusten mukaisesti.

Ikäihmisen terveys- ja hoitosuunnitelman päivittäminen

Päivitä ikäihmisen terveys- ja hoitosuunnitelmaa, kun

Päivitä suunnitelmaa myös, jos ikäihminen asioi enemmän ambulanssissa, päivystyksessä tai aiheuttaa turvapuhelinhälytyksiä.

Asiakas- ja palvelusuunnitelma sosiaalihuollossa

Laadimme sosiaalihuollon asiakas- tai palvelusuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnitelmasta määrätään laissa, eli kaikilla sosiaalihuollon asiakkailla on oikeus saada oma suunnitelma. Suunnitelmassa sovimme yhdessä toiminnasta.

Asiakas- tai palvelusuunnitelma ei ole virallinen tai sitova päätös. Siksi asiakas ei voi vaatia palveluja suunnitelman perusteella. Suunnitelman perusteella asiakas voi kuitenkin hakea palveluja ja tukitoimia. Varmista omalta sosiaalityöntekijältäsi, että olet hakenut palveluja.

Joissain tilanteissa voimme kuitenkin antaa palvelua ennen kuin teemme asiakas- tai palvelusuunnitelman.

Vammaisen palvelusuunnitelma

Tarkista vammaisen palvelusuunnitelma, jos palvelujen tarpeisiin tai tilanteisiin tulee muutoksia. Lisää suunnitelmaan tieto siitä, miten usein suunnitelmaa tarkistetaan. Kerro myös, missä tilanteissa suunnitelma pitää tarkistaa. Sellaisia tilanteita ovat kaikki sellaiset, jotka vaikuttavat vammaisen palveluihin tai tukitoimiin.

Jokaisen ihmisen palvelusuunnitelma tarkistetaan eri aikaväleillä. Aikaan vaikuttavat esimerkiksi henkilön elämäntilanne ja siihen liittyvät muutokset. Sinulla on aina oikeus pyytää oman suunnitelmasi tarkistamista.

Tarkistamme suunnitelman yleensä parin vuoden välein. Osa suunnitelmasta pitää kuitenkin tarkistaa puolen vuoden välein. Puolen vuoden välein suunnitelmasta tarkistetaan itsemääräämisoikeutta edistävät toimet. Siitä säädetään vammaispalvelulaissa. Uusi vammaispalvelulaki astuu voimaan 1.1.2025.

Lastensuojelun asiakassuunnitelma

Lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle pitää tehdä asiakassuunnitelma. Asiakassuunnitelma on ohje lastensuojelutyöntekijöille. Teemme suunnitelman yhdessä lapsen ja hänen huoltajiensa kanssa. Myös vanhemmat tai muut läheiset henkilöt voivat osallistua suunnitelman tekemiseen.

Teemme asiakassuunnitelman, vaikka lapsi olisi avohuollossa, sijaishuollossa tai jälkihuollossa. Teemme suunnitelman myös, vaikka lapsi tai hänen läheisensä vastustaisivat suunnitelman tekemistä. Suunnitelman tekemisessä voi tulla myös erimielisyyksiä. Silloin kirjaamme suunnitelmaan kaikkien osapuolten mielipiteet.