Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

HyVä-digissä tehdään nyt myös pitkäaikaissairauksien määräaikaistarkastuksia

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen terveyspalvelu HyVä-digi on ensimmäisen kuukauden aikana palvellut yli tuhatta asukasta chatin ja Omaolon kautta. Nyt toimintaan tulee odotettu lisä, kun ennalta määritettyjen pitkäaikaissairauksien määräaikaistarkastuksia voidaan tehdä HyVä-digissä. 

 Näitä ovat: 

Toimi näin 

Jos sinulla on yksi tai useampi näistä sairauksista, HyVä-digin hoitajat tekevät määräaikaistarkastuksen sinun kanssasi joko chatissa tai etävastaanotolla. Hoitaja kartoittaa perussairaudet, terveydentilan, ohjelmoi ja tarkistaa tarvittavat laboratoriokokeet ja muut tutkimukset sekä laittaa reseptit lääkärille uusittavaksi. Tarvittaessa hoitaja konsultoi lääkäriä, ja tarpeen vaatiessa hän voi ohjata sinut lääkärin etävastaanotolle. Mikäli sinulla ilmenee tarvetta kivijalkapalveluihin, hoitaja voi varata ajan terveysaseman hoitajalle tai lääkärille. 

Jos sinulla on sairaus, joka vaatii säännöllistä seurantaa kivijalkapalveluissa, kuten diabetes, sydämen vajaatoiminta tai sepelvaltimotauti, kaikkien sairauksiesi määräaikaiskontrollit ovat terveysasemalla. Asiakkaana sinun ei tarvitse itse tietää, onko sairautesi etänä- vai kivijalkapalveluissa hoidettava. Voit aina olla yhteydessä HyVä-digiin, jossa sinut tarvittaessa ohjataan oikeaan palveluun.  

Matkailijoiden rokotusneuvonta 

Lisäksi HyVä-digistä saa lokakuusta lähtien myös matkailijoiden rokotusneuvontaa. HyVä-digin hoitaja kartoittaa matkakohteeseen tarvittavat rokotteet ja lääkitykset, järjestää rokotusreseptit sekä tarvittaessa varaa rokotusajan terveysasemalle. 

HyVä-digin löydät osoitteesta itauusimaa.fi(avautuu uuteen ikkunaan), oikeassa alakulmassa olevasta vihreästä chatkuvakkeesta. 

Alkuvaiheessa palveluita ovat chat-vastaanotto, Omaolon oirearviot sekä chat-vastaanoton muuttaminen videovastaanotoksi. Terveydellisissä asioissa sairaanhoitaja pyytää asiakasta tunnistautumaan vahvasti, jolloin asiakas tunnistautuu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillaan erillisen tunnistautumispalvelun kautta. Sairaanhoitajalla on mahdollisuus siirtää asiakas keskustelemaan lääkärin kanssa tai konsultoida lääkäriä.

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin täällä!