Siirry sisältöön
HyVä-digi Hae sivustolta

Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Sinulla on oikeus saada laadukasta hoitoa ja palvelua. Hyvinvointialueen tehtävä on kohdella sinua kunnioittavasti. Lisäksi sinulla on oikeus päästä hoitoon tietyn ajan sisällä. Tällä sivulla kerromme, millaisia oikeuksia sinulla on hyvinvointialueen asiakkaana.

Toimi näin, jos olet tyytymätön saamaasi palveluun

Ota yhteyttä sinua hoitaneeseen henkilökuntaan. Yhteystiedot löydät tilanteeseesi sopivalta palvelusivulta. Voit myös soittaa neuvontaan ja asiakasohjaukseen, jos et tiedä, keneen ottaisit yhteyttä. Yhteystiedot löydät tilanteeseesi sopivalta palvelusivulta.

Selvitämme tilanteen yhdessä. Ota yhteyttä sosiaali- ja potilasvastaavaan, jos tilanne ei selviä.

Anna palautetta

Voit antaa palautetta tällä lomakkeella.(siirryt toiseen palveluun)

Osion sisältö

Vaaratilanneilmoitus

Tee meille vaaratilanneilmoitus, jos olet ollut esimerkiksi vaarallisessa tilanteessa. Tee ilmoitus myös, jos tilanne olisi voinut olla vaarallinen. Tällä sivulla kerromme, miten voit tehdä vaaratilanneilmoituksen.

Hoitotahto

Hoitotahdolla voit kertoa, millaista hoitoa haluat tulevaisuudessa. Hoitotahto auttaa silloin, jos et pysty itse kertomaan, mitä haluat. Tältä sivulta löydät ohjeet hoitotahdon tekemiseen.

Hoito- ja asiakassuunnitelma

Hoito- ja asiakassuunnitelmien avulla suunnittelemme potilaalle sopivaa hoitoa. Tällä sivulla kerromme suunnitelmista sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille.

Hoitotakuu

Hoitotakuu tarkoittaa, että pääset hoitoon tietyn ajan kuluessa. Se koskee vain kiireetöntä hoitoa. Tällä sivulla kerromme, mitä hoitotakuu tarkoittaa.

Sosiaali- ja potilasasiavastaava

Sosiaali- ja potilasasiavastaava on ammattilainen, joka auttaa hyvinvointialueen asiakkaita. Potilasasiavastaava työskentelee kaikissa hyvinvointialueen kunnissa. Sosiaali- ja potilasasiavastaavan palvelut ovat ilmaisia.

Haluatko valittaa epäkohdasta?

Voit tehdä muistutuksen hyvinvointialueelle, jos huomaat jonkin epäkohdan toiminnassamme. Tältä sivulta löydät tarkemmat ohjeet muistutuksen tekemiseen.

Oletko tyytymätön sosiaalihuollon päätökseen?

Sinulla on oikeus saada kirjallinen päätös, jos haet sosiaalihuollon palveluja tai toimeentulotukea. Voit hakea muutosta päätökseen, jos et ole tyytyväinen siihen. Tältä sivulta löydät ohjeita muutoksen hakemiseen.

Edunvalvonta ja toisen puolesta asiointi

Puolesta asiointia on se, että läheinen ihminen hoitaa terveyteesi liittyviä asioita puolestasi. Voit antaa toiselle ihmiselle oikeuden asioida puolestasi. Tällä sivulla kerromme lisää toisen puolesta asioimisesta.

Voisit hyötyä myös näistä